Ruszyła likwidacja wykluczenia kolejowego Przemkowa
PRZEMKÓW. Tymoteusz MYRDA, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego w towarzystwie gospodarza Przemkowa -burmistrza Jerzego SZCZUPAKA na bieżąco doglądają prac związanych z likwidacją wykluczenia kolejowego Przemkowa. Przypomnijmy, że jesienią b. roku województwo dolnośląskie(UMWD) podpisało z Przemkowem akt notarialny, przejmując dawną linię kolejową, i rozpoczyna procedurę rewitalizacji linii. Wcześniej Sejmik Dolnego Śląska przegłosował uruchomienie 147,6 mln zł na rewitalizację linii kolejowej nr 303 Chocianów - Przemków Odlewnia - Niegosławice. - Przed dwoma laty z entuzjazmem odniosłem się do koncepcji likwidacji wykluczenia komunikacyjnego Przemkowa dzięki tzw. zastępczej komunikacji autobusowej KD - mówi Jerzy SZCZUPAK, burmistrz Przemkowa. - I ten projekt "wypalił" przyczyniając się do zdecydowanego ożywienia Przemkowa. Jesienna decyzja władz Sejmiku Dolnośląskiego i uchwała o zagwarantowaniu w budżecie ogromnej kwoty na KOLEJOWĄ reaktywację Przemkowa to byłą wisienka na torcie samorządowym. Skończyło się teoretyzowaniem na ten temat a przeszliśmy do konkretów . Śledzimy postęp prac. Nazywam to pracami "kosmetycznymi" bo do wycięcia jest setek krzewów, samosiejek, która całkowicie zarosły dawną linię kolejową.
- Trwa właśnie wycinka drzew i krzewów. Przypomnę, że pociągi pojadą na trasie z Chocianowa przez Przemków, Niegosławice, Gaworzyce, Żukowice aż do Głogowa, a Koleje Dolnośląskie zapewnią pasażerom codzienne, komfortowe korzystanie z tej trasy - mówi Tymoteusz MYRDA, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego. - Konsekwencja w działaniu w obecnej kadencji samorządu dolnośląskiego to nasz znak rozpoznawczy. Sceptyków nie brakowało kiedy mówiliśmy o likwidacji wykluczenia kolejowego. Efekt ? Mamy pociągi do Chocianowa, Świeradowa Zdroju, niebawem pociągi pojawią się w Karpaczu a za rok z haczykiem w Przemkowie i Złotoryi. Czyli znajdując partnerów w samorządach lokalnych realizujemy strategiczne inwestycje komunikacyjne. Przywracamy to co przed laty uznano za zbędne, niepotrzebne a teraz staje się kołem napędowym lokalnej turystyki i rozwoju. Koleje Dolnośląskie biją rekordy jeżeli chodzi o przewóz pasażerów. Mówiono, że do Chocianowa pociągi będą woziły powietrze. Tym wszystkim niedowiarkom radzę udać się na dworzec, kupić bilet i wsiąść do pociągu KD.
Za kilka miesięcy będzie można rozpocząć kolejne prace rewitalizacyjne, w tym odtwarzanie podłoża pod tory. Gmina Przemków z kolei bierze na siebie ciężar rewitalizacji stacji kolejowej. Wprawdzie to sfera planów ale wielu zwolenników w Przemkowie ma budowa centrum przesiadkowego wzorem Chocianowa.
- Nie chciałbym zapeszać ale jeżeli nie nastąpi kataklizm to w 2025 roku na nasze tradycyjne Święto Miodu setki ludzi przyjedzie już pociągiem Kolei Dolnośląskich - marzy burmistrz Jerzy SZCZUPAK.
Od początek o likwidację wykluczenia kolejowego zabiegał radny Sejmiku Dolnośląskiego Piotr KARWAN:
-Dotrzymujemy słowa, to nie tylko nasze hasło wyborcze, ale przede wszystkim twarde fakty - powiedział Piotr KARWAN, przewodniczący klubu radnych PiS w Sejmiku Dolnośląskim. Radny z Zagłębia Miedziowego podkreśla, że w 2018 roku wraz z rozpoczęciem kadencji w Sejmiku, cały klub Prawo i Sprawiedliwość wraz z koalicjantami natychmiast przystąpił do realizacji programu przywracania połączeń kolejowych na Dolnym Śląsku. Pierwszym naszym wymiernym sukcesem w Zagłębiu Miedziowym było przywrócenie kolei do Chocianowa, teraz kolej na Przemków - to ogromny sukces dla powiatu polkowickiego, który mam zaszczyt reprezentować w samorządzie województwa, podkreśla szef największego Klubu w Sejmiku. Kolejnym ważnym elementem budowy Kolei Aglomeracyjnej Zagłębia Miedziowego było przygotowanie dokumentacji przedprojektowej na budowę linii kolejowej Lubin-Polkowice-Glogow przez gminy Radwanice i Gaworzyce oraz podpisanie umowy na rewitalizację linii kolejowej Legnica-Złotoryja, podsumowuje radny Karwan, który w najbliższych wyborach zamierza ubiegać się o reelekcję, aby osobiście dopilnować realizacji rozpoczętych inwestycji.