Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Kolej pasażerska do Złotoryi rusza z miejsca

ZŁOTORYJA.  Zaczęło się. Kilka dni temu PKP ogłosiły przetarg na zaprojektowanie oraz realizację prac budowlanych przy modernizacji linii kolejowej z Legnica do Jerzmanic-Zdroju. To inwestycja, dzięki której ze Złotoryi do Legnicy będzie można dojechać pociągiem w zaledwie 17 minut. Złotoryja ma być skomunikowane z Wrocławiem.

Kolej pasażerska do Złotoryi rusza z miejsca

Linia kolejowa nr 284 na odcinku Legnica-Jerzmanice-Zdrój nie obsługuje regularnych połączeń pasażerskich od 2009 r. Jej stan umożliwia podróż z prędkością maksymalnie 50 km/h. Rewitalizacja szlaku ma ją podnieść do 120 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 100 km/h w przypadku składów towarowych.

Modernizacja linii będzie polegać na całkowitej wymianie torowiska, przebudowie przejazdów kolejowo-drogowych, a także sieci trakcyjnej. W ramach inwestycji powstanie zupełnie nowy przystanek kolejowy w zachodniej części Legnicy (przy ul. Chojnowskiej), który będzie wyposażony w jednokrawędziowy, pojedynczy peron. Natomiast stacje w Pawłowicach Małych, Złotoryi oraz w Jerzmanicach-Zdroju zostaną przebudowane. Na tych dwóch ostatnich dostępne będą po 2 perony: jedno- oraz dwukrawędziowy, które mają mieć 150 m długości i 76 cm wysokości.

Reszta przystanków znajdujących się obecnie na tej trasie zostanie zlikwidowana (choć wykonawca ma pozostawić rezerwę terenową na ich ewentualną odbudowę w przyszłości). To pozwoli maksymalnie skrócić czas jazdy pociągów ze Złotoryi do Legnicy i dalej do Wrocławia. Wykazały to analizy, które powstały na potrzeby studium wykonalności dla projektu. Wyliczono w nim, że podróż pomiędzy Złotoryją a Legnicą bez zatrzymań pomiędzy stacjami miałaby trwać 17 minut, tak więc byłaby bezkonkurencyjna czasowo w stosunku do transportu kołowego (wszystkie zapisy studium, włącznie z kosztami i czasami przejazdów na poszczególnych odcinkach, można znaleźć TUTAJ).

Dodajmy, że na stacji w Jerzmanicach zostanie zachowana możliwość wyjazdu w kierunku Lwówka Śląskiego, co ma związek z planami województwa dolnośląskiego dotyczącymi rewitalizacji dalszych odcinków linii 284 oraz linii 283. Ponadto wyjazd z Jerzmanic ma być także możliwy w kierunku Marciszowa, linią kolejową nr 312.

Dokumentacja projektowa oraz roboty budowlane mają być zrealizowane w ciągu 1107 dni od dnia zawarcia umowy. O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena. PKP Polskie Linie Kolejowe czekają na oferty do 8 maja. Koszt rewitalizacji linii przez Złotoryję szacuje się na ok. 260 mln zł.

Zadanie jest realizowane w ramach rządowego programu Kolej+, w ramach którego na Dolnym Śląsku mają zostać zrealizowane jeszcze dwa inne zadania: rewitalizacja linii do Bogatyni i przywrócenie stacji kolejowej Wrocław Świebodzki w ramach Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej.

Źródło: rynek-kolejowy.pl

Powiązane wpisy