Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Nadchodzące wydarzenia

Zamieńmy przystanek Kunice na Legnica Kunice!

KUNICE. Nie przy ul. Zimnej w Kunicach, a u zbiegu ulic Ceramicznej i Wrocławskiej w Legnicy powinien powstać przystanek kolejowy, który planuje zrealizować spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. - Po zmianie lokalizacji dostęp do kolei uzyska trzy razy więcej osób! - mówi Bartłomiej Rodak (na zdjęciu) z Bezpartyjnych Samorządowców, który wnioskuje do Ministra Infrastruktury o zmianę lokalizacji przystanku.
Przystanek kolejowy Kunice ma być zlokalizowany przy ul. Zimnej. Trafił on na listę podstawową inwestycji planowanych w ramach Programu budowy i modernizacji przystanków kolejowych w latach 2021-2025. Informację o przeniesieniu planowanej inwestycji na listę podstawową podano na początku lipca.

Zamieńmy przystanek Kunice na Legnica Kunice!

Tymczasem dostęp do przystanku kolejowego dla mieszkańców Kunic i całej gminy możliwy jest także poprzez jego budowę we wschodniej części Legnicy, w okolicach skrzyżowania ulic Wrocławskiej i Ceramicznej.

- Przeniesienie planowanej inwestycji o około 2 km na zachód od ul. Zimnej spowoduje, że w promieniu dwóch kilometrów od niej dostęp do przystanku uzyska nie 3 tys. a ponad 9 tys. mieszkańców - przekonuje Bartłomiej Rodak, członek stowarzyszenia Bezpartyjna Legnica, który wnioskuje w tej sprawie do Ministra Infrastruktury. I dodaje: - Jestem przekonany, że po wyborach samorządowych w Urzędzie Miasta Legnicy będzie dużo korzystniejszy klimat do prowadzenia inwestycji związanych ze zintegrowaniem nowego przystanku z tkanką miejską.
We wniosku czytamy m.in., że z czterech miast wojewódzkich przed 1999 rokiem na Dolnym Śląsku to Legnica ma najtrudniejszy dostęp do kolei. - Na jeden przystanek czy stację przypada ponad 30 tys. mieszkańców. Jelenia Góra ma siedem stacji i przystanków, na każdą z nich przypada trochę ponad 10 tys. osób - wylicza Rodak. - Zlokalizowanie stacji Legnica w ścisłym centrum ogranicza mieszkańcom os. Piekary i os. Kopernika możliwość szybkiego dotarcia do Wrocławia. Zmiana o 2 km lokalizacji przystanku w sposób znaczący wpłynie na dostęp do kolei na Dolnym Śląsku - dodaje.

Jak zaznacza, z perspektywy mieszkańców Kunic zmiana jest kosmetyczna, bo od Urzędu Gminy Kunice różnica w dystansie pomiędzy dwoma lokalizacjami wynosi około 600 metrów.

Wniosek w tej sprawie przesłał do Ministerstwa Infrastruktury. Teraz urzędnicy mają 30 dni na ustosunkowanie się do złożonej przez niego propozycji.

Bartłomiej Rodak to członek stowarzyszenia Bezpartyjna Legnica. Zawodowo związany jest z Kolejami Dolnośląskimi - jest rzecznikiem tej spółki. Wniosek złożył jako osoba prywatna.
Fragmenty wniosku (cały w załączonych plikach)
W planowanej przez PKP PLK lokalizacji dostęp do kolei w promieniu 2 km uzyska 2996 osób;
W proponowanej w tym wniosku lokalizacji dostęp do kolei w promieniu 2 km uzyska 9240 osób.
(...)
Legnica jest jednym z czterech miast wojewódzkich przed 1999 rokiem, które współtworzą obecne województwo dolnośląskie. W ciągu ostatnich kilku lat:
w Jeleniej Górze powstały nowe przystanki kolejowe, ostatnio chociażby w 2019 roku oddano do użytku przystanki Jelenia Góra Zabobrze oraz Jelenia Góra Przemysłowa;
w Wałbrzychu funkcjonuje nowy przystanek Wałbrzych Centrum (od grudnia 2020 roku);
we Wrocławiu oddano przystanek Wrocław Szczepin (2021) i Iwiny (leżące częściowo na terenie osiedla Jagodno we Wrocławiu - oddany do użytku w 2021 roku).
Tymczasem w Legnicy, gdzie łączy się kilka kluczowych dla województwa dolnośląskiego linii kolejowych, doszło jedynie do przeniesienia przystanku z Nowej Wsi Legnickiej do Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (przystanek kolejowy Legnica Strefa; marzec 2023 r.). Z punktu widzenia miasta linia kolejowa nr 137 jest marginalna: nie jest zelektryfikowana, a jej jednotorowość ogranicza zdolności przepustowe pozwalające na realną dywersyfikację pasażerów pomiędzy poszczególne przystanki zlokalizowane na terenie miasta. Ponadto z byłych miast wojewódzkich na terenie Dolnego Śląska:
Wrocław ma 30 stacji i przystanków kolejowych, a na każdą z nich przypada 22,5 tys. mieszkańców tego miasta;
Wałbrzych ma 5 stacji i przystanków kolejowych, a na każdy z nich przypada 21,8 tys. mieszkańców tego miasta;
Jelenia Góra ma 7 stacji i przystanków kolejowych, a na każdą z nich przypada 10,8 tys. mieszkańców tego miasta.
Tymczasem w Legnicy dostęp do kolei jest najbardziej ograniczony. Zlokalizowane w mieście trzy przystanki i stacje powodują, że na jedną z nich przypada ponad 30 tys. mieszkańców (31,3 tys.). To o prawie trzy razy więcej niż w Jeleniej Górze

 

Dodaj komentarz

Wyślij

Powiązane wpisy