Centrum Przesiadkowe - I etap budowy. Lubin będzie się miał czym pochwalić (FOTO)
LUBIN. Trwają intensywne prace związane z realizacją I etapu ambitnego projektu budowy nowoczesnego lubińskiego Centrum Przesiadkowego, które powstaje w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego. W ramach tego etapu przewidziano m.in. poszerzenie ulicy Kolejowej do czterech pasów ruchu, budowę około 240 miejsc parkingowych, stanowisk dla autobusów , postojów dla taksówek oraz infrastruktury dla rowerzystów. Obecnie na terenie przyszłego dworca autobusowego wylewane są fundamenty pod wiaty przystankowe, trwa układanie nawierzchni na terenie dworca i krótkoterminowego parkingu "kiss& ride" oraz budowa linii oświetleniowej i sieci deszczowej. Zakończono już budowę sieci wodociągowej i sanitarnej. Ten etap budowy Centrum Przesiadkowego rozpoczął się w sierpniu ubiegłego roku, a zaplanowane prace potrwają do jesieni tego roku. Budowa Centrum Przesiadkowego ma na celu usprawnienie komunikacji miejskiej i regionalnej oraz zwiększenie dostępności transportu publicznego dla mieszkańców miasta i okolic.

Przypomnijmy budowa Centrum Przesiadkowego w Lubinie została podzielona na kilka etapów. Pierwszy z nich już trwa i na jesieni tego roku zostanie ukończony.
Kolejne etapy inwestycji obejmują budowę nowoczesnej hali dworcowej z poczekalnią i punktami gastronomicznymi oraz budowę tunelu pod torami kolejowymi, który ma usprawnić ruch w okolicach stacji kolejowej, w rejonie ul.Odrodzenia. Miasto planuje realizację tych etapów w ramach rządowych inwestycji, jednak szczegółowe terminy nie zostały jeszcze podane.
Władze miasta podkreślając znaczenie tej inwestycji i nowoczesność wskazują na kluczowe jej elementy tj.
1.Multimodalność: Centrum będzie integrować różne środki transportu — kolej, autobusy dalekobieżne i lokalne, busy, rowery oraz samochody.
2. Będą dwa dworce autobusowe: Planowana jest budowa dwóch terminali — zachodniego dla połączeń dalekobieżnych i wschodniego dla lokalnych.
3.Nowoczesna infrastruktura: W skład kompleksu wejdzie hala dworcowa z ogrzewaną i klimatyzowaną poczekalnią, punktami gastronomicznymi, toaletami oraz automatami biletowymi.
4.Tunel pod torami: Aby poprawić płynność ruchu i zlikwidować korki spowodowane zamkniętymi szlabanami, zaplanowano budowę tunelu drogowo-rowerowo-pieszego pod linią kolejową, finansowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe .
5.Parking i infrastruktura rowerowa: Powstaną parkingi typu „park & ride” na około 240 miejsc, miejsca postojowe dla taksówek, busów, rowerów oraz strefa „kiss & ride” .
Według władz miasta Centrum Przesiadkowe w Lubinie ma stać się kluczowym węzłem komunikacyjnym dla mieszkańców powiatu lubińskiego i polkowickiego, obsługującym nawet 150 tysięcy osób. Dodatkowo, planowane jest uruchomienie ekspresowego połączenia kolejowego między Lubinem a Warszawą, które ma trwać niecałe pięć godzin.
Dodajmy, że w Legnicy również planowana jest budowa miejscowego nowoczesnego Centrum Przesiadkowego w bezpośrednim sąsiedztwie Dworca PKP w rejonie ulic Kartuskiej, Kolejowej i Konduktorskiej. Miasto ogłosiło przetarg na zaprojektowanie i wykonanie inwestycji, której na tę chwilę zaplanowano ukończenie w październiku 2027 .
A tak obecnie wygląda budowa Centrum Przesiadkowego w Lubnie.
Fot. lubin.pl