Bolków wróci na tory (FOTO)
BOLKÓW (POWIAT JAWORSKI). Trudno w to uwierzyć, ale pociągi do Bolkowa mają szansę wrócić za kilka lat. Dawna linia kolejowa nr 302, łącząca Strzegom z Marciszowem, nie funkcjonuje od ponad dwóch dekad. Bolków ma obecnie ok. 4,5 tysiąca mieszkańców, a ich potrzeba lepszego transportu zbiorowego jest realna – nie tylko w samym mieście, ale również w okolicznych wsiach, które razem tworzą społeczność liczącą ponad 10 tysięcy osób.
Z uwagi na zły stan techniczny torowiska pełna rewitalizacja linii potrwa co najmniej kilka lat.Dzisiaj na mocno zniszczonym dworcu PKP w Bolkowie Marszałek Województwa Paweł GANCARZ w towarzystwie swojego pełnomocnika Radosława ZYSNARSKIEGO, wicewojewody dolnośląskiego Artura JURKOWSKIEGO oraz samorządowców Bolkowa, Strzegomia, Dobromierza i Marciszowa zapowiedział rewitalizację linii kolejowej rewitalizacji linii kolejowej nr 302: Strzegom – Bolków – Marciszów i ogłoszenie przetargu na odbudowę I etapu inwestycji - na odcinku Grabina Śląska – Roztoka.
- Przez ostatnie 15 lat na Dolnym Śląsku przywrócono ruch pasażerski na 76 kilometrach torów - mówił Paweł GANCARZ, Marszałek Województwa Dolnośląskiego. - Naszą ambicją jest aby do końca obecnej kadencji samorządu województwa tą liczbę zrewitalizowanych linii kolejowych doszła do 300 km. Duża dynamizacja tego procesu to pokłosie efektywnego wykorzystywania środków z KPO. Przyznam, że rewitalizacja 5-kilometrowego odcinka Grabina-Roztoka nie była na szczycie naszych ambitnych planów. Ale Radek ZYSNARSKI tak skutecznie chodził wokół tej sprawy,ciosał mi kołki na głowie, był wspierany przez społeczników i samorządowców, że podjęliśmy decyzje o przyśpieszeniu tej inwestycji.
Zaskakująca była nieobecność gospodarza Powiatu Jaworskiego Michała Bandera. Honor Powiatu ratowała wiceprzewodnicząca Rady Powiatu Anna SZYMAŃSKA.
Odbudowa infrastruktury kolejowej to czasochłonne i kosztowne przedsięwzięcie. Według lokalnych władz realna data przywrócenia pociągów do Bolkowa to początek 2030 roku...
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu złożyła wniosek o utworzenie nowego zadania inwestycyjnego pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 302 Strzegom – Marciszów”, który uzyskał akceptację Zarządu Województwa Dolnośląskiego. To ważny krok w stronę odtworzenia historycznego szlaku kolejowego– niegdyś jednej z najbardziej malowniczych tras regionu.
Tę niezwykle malowniczą linię, stanowiącą jednocześnie doskonałą alternatywę dla połączenia Jeleniej Góry z Wrocławiem zamknięto dla ruchu pasażerskiego w 1996 roku. Przystanki z kolejowej ewidencji usunięto w 1999 roku. Obecnie przejezdny dla ruchu towarowego jest wyłącznie krótki odcinek ze Strzegomia do Grabiny Śląskiej.
Tory od dawna zarastały trawą, samosiejkami a na stacji w Bolkowie z wielkim trudem można dostrzec, że stacja posiadała aż 3 tory.
Akceptacja wniosku przez Zarząd Województwa oznacza formalne włączenie inwestycji do wojewódzkiego planu przedsięwzięć infrastrukturalnych. W praktyce umożliwia to rozpoczęcie prac przygotowawczych: opracowanie dokumentacji projektowej, oszacowanie kosztów i poszukiwanie źródeł finansowania, w tym środków unijnych z programu FEnIKS.
Dla mieszkańców Bolkowa, Marciszowa i okolic rewitalizacja linii 302 to nie tylko powrót pociągów, ale również realna szansa na poprawę komunikacji i ożywienie gospodarcze regionu. Przywrócenie połączenia mogłoby odciążyć drogi wojewódzkie, ułatwić dojazd do pracy i szkół, a także stworzyć nowy impuls dla lokalnej turystyki.
Przed rokiem specjalną petycję skierowaną do władz Województwa Dolnośląskiego, petycję podpisaną przez 2000 osób odebrał Michał RADO członek zarządu Województwa. Rado teoretycznie odpowiada w UMWD za kolej, ale jak widać bardziej skuteczni i aktywni w tym obszarze są ludzie związani z Polskim Stronnictwem Ludowym...
Fot.ZJ
Dodaj komentarz