KGHM rozpoczyna prace nad budową trzech nowych szybów górniczych
LUBIN. Zarząd KGHM podjął decyzję o rozpoczęciu prac w zakresie rozpoznania geologiczno-hydrologicznego dla projektów: GG-2 „Odra”, Retków oraz Gaworzyce. To przełomowy moment dla długoterminowego rozwoju KGHM oraz przyszłości realizacji planu zagospodarowania koncesjonowanych złóż. Szacunkowy koszt całej inwestycji wyniesie minimum 9 miliardów złotych. – Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu prac przygotowawczych dla projektów budowy trzech nowych szybów. To niezbędne inwestycje, które mają strategiczne znaczenie dla przyszłości KGHM oraz Zagłębia Miedziowego. Zapewnią nam bezpieczne i stabilne funkcjonowanie na najbliższe dziesięciolecia – powiedział Andrzej Szydło, Prezes Zarządu KGHM Polska Miedź S.A. – Istotnym czynnikiem mającym wpływ na przyspieszenie inwestycji w projekty krytyczne dla przyszłości Spółki miała zapowiedź zmian w formule tzw. podatku miedziowego. Nowe szyby umożliwią nam dalszą eksploatację złóż koncesyjnych oraz perspektywicznych i będą stanowić kluczowy element funkcjonowania i rozwoju Głównego Ciągu Technologicznego KGHM. Jest to szczególne ważne w dzisiejszym otoczeniu geopolitycznym, gdzie surowce krytyczne, w tym miedź, odgrywają coraz większą rolę nie tylko w kontekście biznesowym, lecz również bezpieczeństwa publicznego – dodał.

Rozpoczęcie rozpoznania geologiczno-hydrologicznego planowane jest na przełom lipca-sierpnia bieżącego roku. Prace potrwają najpóźniej do 2027 roku. To pierwszy etap działań związanych z przyszłą budową trzech nowych szybów dla Zakładów Górniczych Rudna oraz Polkowice-Sieroszowice. Głównymi wykonawcami zadania będą należące do Grupy Kapitałowej KGHM spółki PeBeKa S.A. oraz Cuprum sp.z o.o. Centrum Badawczo-Rozwojowe.
INWESTYCJA W PRZYSZŁOŚĆ
– Decyzja o rozpoczęciu rozpoznania geologiczno-hydrologicznego dla szybów Retków, Gaworzyce oraz GG-2 „Odra” to przełomowy moment zarówno w rozwoju Zakładów Górniczych Rudna i Polkowice-Sieroszowice, jak również całego KGHM. Sprawna realizacja tego etapu umożliwi nam precyzyjne określenie warunków geologicznych dla poszczególnych lokalizacji, a tym samym wybór optymalnej technologii oraz rodzaju obudowy głębionych szybów. Będzie to miało fundamentalne znaczenie zarówno dla czasu realizacji całej inwestycji, jak i potrzebnych nakładów finansowych – powiedział Zbigniew Bryja, Wiceprezes Zarządu KGHM Polska Miedź S.A. ds. rozwoju.
– Naszym priorytetem jest zaangażowanie w realizację kluczowych inwestycji przede wszystkim podmiotów, które posiadają kompetencje i ogromne doświadczenie w wykonywaniu kompleksowych projektów górniczych. Współpraca ze spółkami z Grupy Kapitałowej KGHM, które posiadają wysoko wykwalifikowaną kadrę, pozwoli na sprawne przeprowadzenie prac projektowych – powiedział Piotr Stryczek, Wiceprezes Zarządu KGHM Polska Miedź S.A. ds. korporacyjnych. – Dodatkowym atutem jest także perspektywa rozwoju Zagłębia Miedziowego – projekty inwestycyjne pozytywnie wpłyną na lokalny rynek pracy – dodał.
Cały proces związany z budową nowego szybu górniczego rozłożony jest na okres nawet do kilkunastu lat, z nakładami w wysokości kilku miliardów złotych w zależności m.in. od jego przeznaczenia, głębokości oraz warstw geologicznych występujących w jego planowanej lokalizacji. Etap rozpoznania geologiczno-hydrologicznego umożliwia precyzyjne określenie docelowej lokalizacji szybu w oparciu o szczegółowe badania geologiczne realizowane m.in. za pomocą odwiertów badawczo-obserwacyjnych. Jego celem jest również wybór najlepszej technologii głębienia oraz określenia głębokości mrożenia górotworu.
KGHM obecnie użytkuje w Polsce 28 szybów górniczych (ZG Lubin 7, ZG Rudna 11, ZG Polkowice-Sieroszowice 10). Historycznie KGHM zgłębił 31 szybów, jednak trzy z nich zostały już zlikwidowane w wyeksploatowanych partiach złoża. Nowe szyby Retków oraz GG-2 „Odra” będą docelowo pełnić funkcję materiałowo-zjazdową, natomiast Gaworzyce będzie szybem wentylacyjnym wydechowym. Spółka prowadzi również prace związane z zabudową wyposażenia w szybie GG-1, który obecnie pełni funkcje wentylacyjne, a docelowo będzie pełnił również funkcję materiałowo-zjazdową. Szyb GG-1 został zgłębiony na pełną głębokość 1348 metrów, a jego zbicie z wyrobiskami dołowymi nastąpiło w 2023 roku.