Łatwiejszy transport transgraniczny. Koleje Dolnośląskie w projekcie smartENT
DOLNY ŚLĄSK. Już w czerwcu w ramach programu INTERREG Polska-Saksonia 2021-2027 zostanie oficjalnie zapoczątkowany projekt smartENT, którego głównym celem jest ułatwienie korzystania z transgranicznego transportu publicznego i bardziej przejrzyste zasady. Wśród zaangażowanych w inicjatywę podmiotów są Koleje Dolnośląskie.

Od ponad 20 lat na obszarze sieci Związku Transportowego Górnych Łużyc i Dolnego Śląska (ZVON, czyli Zweckverband Verkehrsverbund Oberlausitz-Niederschlesien) i w trójkącie granicznym między Niemcami, Polską i Czechami podróżujący mają możliwość kupna popularnego biletu EURO-NYSA-TICKET, który łączy nie tylko trzy sąsiadujące ze sobą kraje, ale i ludzi.
To oferta całodziennych biletów uprawniających do nieograniczonej liczby przejazdów na pograniczu polsko-czesko-niemieckim. Co więcej, ułatwia mieszkańcom i turystom podróżowanie transportem publicznym: kolejowym, autobusowym i miejskim.
Więcej ułatwień na granicy
Aby zwiększyć komfort podróży, uruchomiony został projekt smartENT. Jego celem jest większa przejrzystość i ułatwienie korzystania z transgranicznego transportu publicznego we wspomnianym trójkącie granicznym.
- Od lat wspólnie z partnerami z Niemiec i Czech pracujemy nad tym, by transgraniczna kolej była nie tylko dostępna, ale i wygodna. Dlatego Koleje Dolnośląskie przyłączyły się do projektu smartENT, który jest kolejnym krokiem w stronę nowoczesnego i zintegrowanego transportu publicznego – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
smartENT zakłada także między innymi poprawę dostępu do informacji o ofercie EURO-NYSA-TICKET, w tym także dostępu do informacji o połączeniach, na których obowiązują bilety. Istotną jego część stanowią również prace w kierunku zwiększenia dostępności do biletów poprzez rozwój sieci sprzedaży.
Z Wrocławia do Görlitz – elektryfikacja torów
Gdy tylko tory kolejowe pomiędzy Zgorzelcem a Görlitz zostaną zelektryfikowane, aby pociągi z Wrocławia mogły wjechać na stację Görlitz, największa przeszkoda techniczna zostanie usunięta. Wymaga to jednak działań administracyjnych i logistycznych w ramach smartENT, pozwalających stworzyć ze stacji w Görlitz miejsce przesiadek przyjazne dla podróżnych.
– Elektryfikacja odcinka Zgorzelec–Görlitz to kluczowy element rozwoju oferty KD w kierunku Niemiec. Dzięki niej możliwy będzie bezpośredni wjazd naszych składów z Wrocławia do Görlitz, bez konieczności przesiadek i zmian taboru. To duża poprawa komfortu dla wszystkich podróżnych – dodaje Damian Stawikowski.
smartENT zostanie oficjalnie zaprezentowany i zapoczątkowany podczas polsko-niemieckiej konferencji 2 czerwca 2025 r. w Zgorzelcu. Głównym partnerem projektu jest spółka VON GmbH, należąca do organizatora przewozów ZVON. Po polskiej stronie, oprócz KD, w projekcie uczestniczy również Instytut Rozwoju Terytorialnego (IRT). Całkowita wartość finansowa projektu wynosi 946 000 euro, z czego 189 000 euro pochodzi od VON GmbH.